Nem mindenhol lesz 5 másodperc, de lesz, akinek maga lesz a pokol

írta: M4Sport
2016. december 29. 10:44
FOTÓ: ©Pirelli/Twitter

Éppen ideje már gyorsítani a Forma–1-es autókon Daniel Ricciardo szerint, aki hiányolja az első F1-es tesztjén tapasztalt érzést. Valtteri Bottas szimulátoros tapasztalatai alapján viszont már tudja, nem minden helyszínen lesz olyan drámai a javulás, mint várják.

Főleg a rutinosabb, más korszakokban is versenyző résztvevők panaszkodtak az utóbbi években arra, hogy a mai Forma–1 túlságosan lassúvá, s ezáltal túl könnyűvé vált. Bár Daniel Ricciardo a V10-es korszakban még csak nem is versenyzett, ő maga is elérkezettnek látja az időt a kategória 2017-es megújulásához.

Szerinte lesz pár fiatal, aki mást kap, mint amire számít. „Ha olyan nehéz lesz őket vezetni, mint az én első tesztemen, ami igazi sokkhatás volt számomra, akkor szerintem lesznek páran, akik meglepődnek. A forró futamok nem lesznek könnyűek. Malajzia, Szingapúr és a többi ilyen verseny nem megfelelő felkészüléssel már tizenöt-húsz kör után maga lesz a pokol” – vetítette előre Ricciardo a Sydney Morning Heraldnak.

„Mi, akik már itt vagyunk egy ideje, gyorsabb, technikai szempontból nagyobb kihívást jelentő autókat akarunk, amelyeket nehezebb vezetni, amelyek ijesztőbbek. Amikor én 2009-ben először vezettem F1-es autót, a kanyartempó végtelenül nagy volt. A fejem le akart gurulni a helyéről. Ha ma egy fiatal először ül be az autóba, az nem jelent számára akkora sokkot, és szerintem mind ezt szeretnénk visszakapni. Szeretnénk, ha az F1 valóban egy másik szint lenne. És szerintem a szélesebb gumik, a nagyobb leszorítóerő segíthet ebben.”

Az új szabályok bevezetésekor a szélesebb gumiknak, az átalakuló aerodinamikának köszönhetően az 5 másodperces gyorsulást tűzték ki célul. A Williams szimulátorában a jövő évi autót már tesztelő Valtteri Bottas már kapott némi ízelítőt az új gépekről. „Pályától függ, de úgy kettő és öt másodperc között lesz a gyorsulás. Az egyenesekben lassabbak leszünk, a kanyarokban gyorsabbak, összességében pedig jobbak lesznek a köridők” – jósolta a finn.

Kiemelte, a megnövekedett légellenállás miatt nem minden pályán lesz olyan drámai a javulás, mint a kanyargósabb helyszíneken. „A monzaihoz hasonló pályán inkább két másodperc lesz a gyorsulás, azokon, amelyeken nagyobb leszorítóerőre van szükség, inkább öt körül.”

„A gumik viselkedését viszont nehéz megjósolni a szimulátor alapján. Az autó gyorsabb és emiatt jobb is vezetni. Nagyobb a mechanikai tapadása az aerodinamika miatt. Nehezebb lesz mindent kihozni az autóból, keményebben kell majd nyomni ahhoz, hogy elérjük a határt. A nagyobb kanyartempó miatt pedig több hiba is várható.”

Ricciardo is ezt várja, aki szerint emiatt a megszokottnál nagyobb hangsúlyt kell fektetniük az erősítésre, viszont kisebbet a súlycsökkentésre. „Az eddigi állapothoz képest a két kilogramm pluszsúly szerintem belefér. De gyanítom, hogy ez a két kiló nem az evéssel fog feljönni, sokkal inkább az izommal. Most bátrabban edzhetek majd, nem kell a súlyommal foglalkoznom közben. Az edzőm most Brisbane-ben van a családjával, de január elején eljön Perth-be, aztán irány Európa” – mondta felkészülési tervéről.

Oszd meg!





14 hozzászólás

Hozzászóláshoz jelentkezz be, vagy ha még nem vagy a Motorsportal.hu tagja itt tudsz regisztrálni.

Enveblo
#14 Enveblo 2016. december 29. 20:56  
HungarianRacer:
...Ugyanakkor a Williamseket is meg lehetett nézni két szezonnal ezelőtt, hogy mennyit kellett azokban az autókban gépészkedni pl. a Mclarenekhez képest, mégis többnyire az előbbi gépek voltak a gyorsabbak(nem csak az egyenesekben, de gyors-középgyors kanyarokban is), mint ahogy a Haas-Ferrarik "idegességét" is össze lehet vetni a Manorok viszonylagos nyugodtságával, ugye tudjuk, hogy ebből a párosból is melyik volt a fürgébb összességében. Szóval ha jól értelmezem, most már akkor nagyjából egyet is értünk, nem? :)

ti annyira a semmit beszélitek komolyan...

HungarianRacer
#13 HungarianRacer 2016. december 29. 14:57  
Lewisthebest:
Élmény szempontjából mindenképpen az F1-est. Azért ha megnézel egy Mercedeses vagy egy Red Bullos onboardot ott száraz pályán már nem igen vannak ellenkormányzások, az már egy másik kérdés, hogy kinek melyik fekszik. Láttunk már DTM-ből jönni versenyzőket akik nem alkottak túlzottan maradandót itt illetve F1-es világbajnokokat/élmenőket is akik átnyergeltek a Német túraautóra levezetésképpen és valamiért nem jöttek azok az eredmények amiket vártunk volna tőlük.

...Ugyanakkor a Williamseket is meg lehetett nézni két szezonnal ezelőtt, hogy mennyit kellett azokban az autókban gépészkedni pl. a Mclarenekhez képest, mégis többnyire az előbbi gépek voltak a gyorsabbak(nem csak az egyenesekben, de gyors-középgyors kanyarokban is), mint ahogy a Haas-Ferrarik "idegességét" is össze lehet vetni a Manorok viszonylagos nyugodtságával, ugye tudjuk, hogy ebből a párosból is melyik volt a fürgébb összességében.
Szóval ha jól értelmezem, most már akkor nagyjából egyet is értünk, nem? :)

Lewisthebest
#12 Lewisthebest 2016. december 29. 14:49  
HungarianRacer:
Ez nem beállítás vagy kívánság kérdése. Az autó egyensúlya nem állandó, így bizonyos kanyarsebesség és kormányállás tartományokban változik. Akkor felhoznék egy példát: egy F1-es gép nyilván sokkal nagyobb oldalgyorsulást produkál, mint egy DTM túraautó, mégis manapság utóbbi pálya körüli terelése tipikusan kevesebb ellenkormányzást igényel.....Akkor most melyiket "jobb" vezetni?

Élmény szempontjából mindenképpen az F1-est. Azért ha megnézel egy Mercedeses vagy egy Red Bullos onboardot ott száraz pályán már nem igen vannak ellenkormányzások, az már egy másik kérdés, hogy kinek melyik fekszik. Láttunk már DTM-ből jönni versenyzőket akik nem alkottak túlzottan maradandót itt illetve F1-es világbajnokokat/élmenőket is akik átnyergeltek a Német túraautóra levezetésképpen és valamiért nem jöttek azok az eredmények amiket vártunk volna tőlük.

HungarianRacer
#11 HungarianRacer 2016. december 29. 14:18  
Lewisthebest:
Nyilván létezik csak úgy nem állítják be az autót mert ezekkel azért 1,5 órán keresztül kellene lehetőleg hiba nélkül menni és az nem segít ebben, hogy ha a legtempósabb kanyarokban is elveszted az autó hátulját.

Ez nem beállítás vagy kívánság kérdése. Az autó egyensúlya nem állandó, így bizonyos kanyarsebesség és kormányállás tartományokban változik.
Akkor felhoznék egy példát: egy F1-es gép nyilván sokkal nagyobb oldalgyorsulást produkál, mint egy DTM túraautó, mégis manapság utóbbi pálya körüli terelése tipikusan kevesebb ellenkormányzást igényel.....Akkor most melyiket "jobb" vezetni?

Lewisthebest
#10 Lewisthebest 2016. december 29. 14:07  
HungarianRacer:
Létezik olyan egyensúly, amivel hihetetlen oldalgyorsulást vagy képes húzni a kanyarokban, mégsem érződik magabiztosságot inspirálónak. A maximális oldalgyorsulás és az alulkormányzottság/túlkormányzottság balansz két külön dolog....

Nyilván létezik csak úgy nem állítják be az autót mert ezekkel azért 1,5 órán keresztül kellene lehetőleg hiba nélkül menni és az nem segít ebben, hogy ha a legtempósabb kanyarokban is elveszted az autó hátulját.

HungarianRacer
#9 HungarianRacer 2016. december 29. 13:41  
Lewisthebest:
Dehogynem, próbáld ki szimulátorba. Mindig jobb egy olyan autót vezetni amivel szinte repülsz a pályán mint egy olyat amivel szenvedni kell a kanyarokban. Egyetlen hátulütője, hogy ez hosszasabb idő alatt a nyakat is megviseli, de ez nem is feltétlenül negatívum mert pl Ricciardo nyilatkozta 1-2 éve, hogy ő hiányolja azt amikor beült a legelső RB-s tesztjére és a G erők leakarták szakítani a fejét.

Létezik olyan egyensúly, amivel hihetetlen oldalgyorsulást vagy képes húzni a kanyarokban, mégsem érződik magabiztosságot inspirálónak. A maximális oldalgyorsulás és az alulkormányzottság/túlkormányzottság balansz két külön dolog....

Lewisthebest
#8 Lewisthebest 2016. december 29. 13:12  
F1890:
drs ide vagy oda, még nehezebb lesz előzni egy nem mercis motorral, mert ugye a féktáv is csökken, plusz nehezebb követni a másikat. remélem ausztrália valahogy káosz futam lesz mert ha az nagyon unalmasra sikeredik, akkor sok ember fog elfordulni h nem sikerült változtatni az f1 izgalmán az új szabályokkal

Nem tudom szerintem pl 2011-ben, 2012-ben, 2013-ban könnyebb volt előzni mint most és azok az autók nagyságrendekkel jobban tapadtak mint a mostaniak. Szóval nem feltétlen függ össze a féktáv csökkenése az előzések nehézségével. Meg szerintem az fontosabb, hogy az élen zajló küzdelem változatos legyen: 2007-ben, 2008-ban érdekes módon nézték a futamokat pedig akkor nem lehetett sokkal több úgy átlagban 10 előzésnél egy versenyen viszont volt legalább 2 csapat akik kb egyenlő esélyekkel indultak a címekért és még volt jó pár aki ha nem is volt a legnagyobb favorit, de 1-2 futamot tudott nyerni.

Lewisthebest
#7 Lewisthebest 2016. december 29. 13:06  
HungarianRacer:
"Az autó gyorsabb és emiatt jobb is vezetni" - Az egyik nem következik a másikból automatikusan. "Nagyobb a mechanikai tapadása az aerodinamika miatt" - Na most vagy megint a fordítás gány, vagy Bottasnak nem sikerült túl összeszedetten kifejeznie magát.

Dehogynem, próbáld ki szimulátorba. Mindig jobb egy olyan autót vezetni amivel szinte repülsz a pályán mint egy olyat amivel szenvedni kell a kanyarokban. Egyetlen hátulütője, hogy ez hosszasabb idő alatt a nyakat is megviseli, de ez nem is feltétlenül negatívum mert pl Ricciardo nyilatkozta 1-2 éve, hogy ő hiányolja azt amikor beült a legelső RB-s tesztjére és a G erők leakarták szakítani a fejét.

grabowsky78
#6 grabowsky78 2016. december 29. 12:54  

Az ellenkezőjét csinálták a szabályokkal mint amit kellett volna, valószínű a várt izgalmaknak is az ellenkezője fog bekövetkezni!

F1890
#5 F1890 2016. december 29. 12:07  
HungarianRacer:
Megnövekedett kanyartempó ÉS megrövidült féktávok.....Én személy szerint arra is marha kíváncsi leszek, hogy az eddig is használt miniatűr tárcsák és féknyergek hogyan fognak megbirkózni az extra tapadással.

drs ide vagy oda, még nehezebb lesz előzni egy nem mercis motorral, mert ugye a féktáv is csökken, plusz nehezebb követni a másikat. remélem ausztrália valahogy káosz futam lesz mert ha az nagyon unalmasra sikeredik, akkor sok ember fog elfordulni h nem sikerült változtatni az f1 izgalmán az új szabályokkal

HungarianRacer
#4 HungarianRacer 2016. december 29. 12:01  
F1890:
kiv leszek erre az új érára.de sztem iszonyat unalmasak lesznek a futamok a megnövekedett kanyarempó miatt az olyan pályákon mint ausztrália monaco hungaroring spanyol abudhabi és még sorolhatnám

Megnövekedett kanyartempó ÉS megrövidült féktávok.....Én személy szerint arra is marha kíváncsi leszek, hogy az eddig is használt miniatűr tárcsák és féknyergek hogyan fognak megbirkózni az extra tapadással.

HungarianRacer
#3 HungarianRacer 2016. december 29. 11:56  

"Az autó gyorsabb és emiatt jobb is vezetni" - Az egyik nem következik a másikból automatikusan.
"Nagyobb a mechanikai tapadása az aerodinamika miatt" - Na most vagy megint a fordítás gány, vagy Bottasnak nem sikerült túl összeszedetten kifejeznie magát.

ernike
#2 ernike 2016. december 29. 11:50  

Már várom mi lesz tesztidőszakban a Mercivel. Tavaly az uccsó tesztre annyit futottak hogy azok a verdák is kikészítették a pilótákat, akkor most mi lesz. Lehet változtatniuk kell majd a filozófiájukon, vagy tartalék versenyzőt is be kell vetni.

F1890
#1 F1890 2016. december 29. 11:03  

kiv leszek erre az új érára.de sztem iszonyat unalmasak lesznek a futamok a megnövekedett kanyarempó miatt az olyan pályákon mint ausztrália monaco hungaroring spanyol abudhabi és még sorolhatnám



FORMA-1 HÍREK

Esteban Ocon

82016.12.30. 18:19

A Liberty „fesztivált” varázsolna a versenyhétvégékből

Egy bennfentes beszélt az amerikai cég terveiről

02016.12.30. 16:51

Sainz fejlődése lenyűgözte a Toro Rossót

Tost nem győzte dicsérni fiatal pilótáját

42016.12.30. 15:40

Mercedes: Máshol sírás lett a vége a szupersztárok harcának

Wolff büszke arra, ahogy Hamilton és Rosberg rivalizálását kezelték